Burn-out of een bijnieruitputting?

Burn-out

Toen mijn tweede burn-out zich aandiende, was ik ten einde raad. Totdat ik opeens hoorde dat mijn burn-out geen psychische aandoening was. Wat was het dan wel? Gewoon een bijnieruitputting.

Een bijnieruitputting? Hier had ik nog nooit van gehoord. Totdat ik bij een natuurarts en acupuncturist terecht kwam. Ik deed daar een test. Ja, ernstige bijnieruitputting. Zo’n test is overigens niet noodzakelijk. Het inzicht wel. Ik zie het als een andere uitleg van wat een burn-out is. Toen ik thuiskwam heb ik het gelijk op Google opgezocht.

Huh, bijnieruitputting?

Kort samengevat: Je bijnieren zijn oververmoeid door langdurige stress. Hierdoor ben je moe en ervaar je veel lichamelijke klachten. Cortisol is net zoals adrenaline een stresshormoon dat wordt aangemaakt in je bijnieren. Doordat je bijnieren je cortisolniveau reguleren, is ook dit systeem ontregeld.

Je hoort wel vaker dat mensen paniekaanvallen, duizeligheid of een kort lontje hebben tijdens hun burn-out. Ook ik had hier last van. Doordat mijn stresssysteem niet meer functioneerde zoals bij een gezond mens, kon ik ook niet werken aan mijn gemoedstoestand. Het was voor mij van belang om eerst te zorgen dat ik lichamelijk in balans kwam, alvorens ik ging zoeken naar een psychische oorzaak en oplossing.

Ik bleek dus bijnieren te hebben. Belangrijk voor mij om te weten, zodat ik ze met meer zorg kan behandelen. De diagnose gaf me ook veel duidelijkheid, begrip en rust. Ik raakte lichtelijk in paniek toen ik hoorde hoe lang mij burn-out zou duren, maar naarmate de dagen verstreken kon ik dit omzetten in acceptatie. Door te erkennen dat ik een bijnieruitputting had, was het makkelijker om mijzelf eraan over te geven en de duur van mijn herstel los te laten.

Het inzicht dat er iets met mijn bijnieren aan de hand was, heeft mij ten tijde van mijn burn-out veel gebracht. Ik was niet gek, ik had niet zoveel problemen als dat ik dacht. Mijn emoties, gevoelens en gedachten kwamen voort uit een chemisch proces vanuit mijn lichaam. Namelijk de uitgeputte bijnieren. Te lang was ik op mijn reserves aan het leven. Ik was gewoon ontregeld. Ik stond in het rood, thats it. Hoe sneller ik mij eraan overgaf, des te sneller ging ik mij beter voelen. Nee, dit was niet altijd makkelijk. Maar hé, ik ben weer gezond. Het komt dus echt goed!

Wat hielp mij? Een paar tips voor jou!

Onderstaande tips hebben mij geholpen om te herstellen van mijn burn-out. Omdat niet iedereen hetzelfde is, kan het zijn dat dit voor jou anders werkt. Haal eruit wat voor jou werkt!

  • Pyjamadagen: rust rust rust! Ik heb zoveel geslapen als ik kon. Kan je niet slapen? Dan rust je gewoon uit. Liggen helpt ook.
  • ONT-moeten: niks moeten. Niet qua activiteiten, mensen. Helemaal niks. Vakantie in eigen land dus, ik deed alleen waar ik zin in had.
  • ONT-prikkelen: een rustige omgeving. Ik vermeed zoveel mogelijk prikkels; qua mensen en huishoudelijke activiteiten.
  • GEEN activiteiten: ook geen leuke dingen. Ik had rust nodig. Met vrienden sprak is zoveel mogelijk thuis af, soms maar een uurtje.
  • Telefoon UIT:  ik laste zoveel mogelijk telefoonloze dagen in.

Verzet tegen je burn-out vertraagt je herstel. Acceptatie is de sleutel tot herstel. Ik hoop dat je jezelf wat meer begrip kunt geven. Voor meer info over een bijnieruitputting: www.bijnieruitputting.com

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest