Plannen bij burn-out

Foto DWR BLOG

In 2017 heb ik drie agenda’s gekocht en een whiteboard. Ik kreeg als opdracht van de psycholoog om beter te plannen. Ik voelde overal in mijn lijf weerstand tegen deze planning. Hoe kon ik nou dingen plannen, ik voelde mij immers niet goed. Waarom is die planning dan zó belangrijk? Of wordt die planning gewoon heel belangrijk gemaakt omdat iemand ooit bedacht heeft dat wij mensen allemaal hetzelfde werken?

Luister naar je lichaam

Ik was burn-out, depressief en ik ben hooggevoelig. Mijn lichaam vertelde mij steeds dat ik niet wilde plannen, toch moest ik dat doen van de psych. Zo labiel als ik was, luisterde ik en ging ik plannen. Waar heb jij zin in ‘Daphne’? Ik: geen idee. ‘Wat als je het wel zou weten’? Ik was depressief, ik had nergens zin in!! Wat gebeurde er? Ik ging mij slechter en slechter voelen. Paniekaanvallen en andere angsten, echt geen pretje. Naar je lichaam luisteren is heel belangrijk. Als jij van binnen voelt, dit voelt niet goed, NIET DOEN. Dit is het begin van je proces om je grenzen aan te geven. Door gehoor te geven aan lichamelijke signalen, is je eerste stap richting herstel gezet.

Niet plannen als je burn-out bent

To-do lijstjes en een planning geven alleen maar stress, tenminste zo werkt(e) dat voor mij. Ik ‘moest’ van alles. Wat ik nodig had was; rust, rust en nog eens rust. Geen planning dus. Ik kreeg echt paniek van de klok en alle activiteiten die ik MOEST plannen. Ik faalde dus steeds, want het was voor mij onmogelijk om mij aan mijn planning te houden. Pyjamadagen, leuke dingen doen en tijdig rust nemen, hebben mij geholpen.

Wel een dagindeling

Een dagindeling bestaat voor mij uit drie delen: ochtend, middag en avond. Per dagdeel mocht ik 1 activiteit doen. Stofzuigen of koken zijn ook activiteiten. Ik bekeek per dagdeel waar ik zin en energie voor had. Iedere keer na een activiteit, gaf ik mijzelf een schouderklopje. Tegelijkertijd bewaakte ik wel mijn rustmomenten, door niet meer dan 1 activiteit per dagdeel in te plannen. De rest van de dag ben ik ‘niks gaan doen’. Door mijn niks doen tijd, kreeg ik langzaam mijn energie weer terug.

Oefening: plan per dagdeel ochtend/middag/avond één activiteit in. Beloon jezelf na de activiteit met een positieve gedachte. Wees vooral lief voor jezelf! Niets MOET, alles mag.

Facebook
Google+
Twitter
LinkedIn
Pinterest